top of page

 

FRI FORM DESIGNER

HON VAR VACKER, ENVIS OCH ORÄDD

ELSA STACKELBERG VAR GREVINNAN SOM ÄLSKADE ATT DANSA, LEKA OCH OMGIVA SIG MED VACKRA TING. HENNES KREATIVITET TOG SIG OLIKA UTTRYCK GENOM LIVET, OCH NÄR PRINS BERTIL UPPTÄCKTE HENNES UTOMHUSMÖBLER PÅ NORRKÖPINGSUTSTÄLLNINGEN, NU64, VAR DET BÖRJAN PÅ FÖRETAGET FRI FORM OCH PÅ ELSA SOM MÖBELFORMGIVARE.

 

ELSA STACKELBERGS LIV ÄR EN SPÄNNANDE OCH FÄRGSTARK HISTORIA

Som tog sin början i Oslo 1929. Hon växte upp i ett småborgerligt hem som enda barnet och vande sig tidigt vid att leka ensam och utveckla sin fantasi. Men den lyckliga och trygga barndomen i Norge fick ett abrupt slut när kriget kom.

Elsa och hennes mor fick fly över gränsen till Sverige. Så småningom inackorderades hon hos en familj i Uppsala, där hon gick i skola och till stor del fick klara sig själv. Men kriget tog slut och familjen återförenades i Oslo. Elsa började på Konstfack och intresserade sig framför allt för mode, men i och med giftermålet med läkaren Kit Colfach blev hon, som många andra kvinnor under denna tid, hemmafru.

Image-5.jpg
Image-2.jpg

​​​

Året var 1950 när familjen flyttade till Västervik, där Kit hade fått jobb som överläkare på sjukhuset. Men rollen som hemmafru passade inte Elsa i längden. Hennes kreativitet behövde utlopp, och hon började designa smycken.

 

Nu hade Elsa verkligen fått kreativiteten att blomstra. Hon skapade en påsktupp, "Hönebjer", och lyckades övertala NK att ta in den, vilket ledde till att den visades upp i alla deras skyltfönster längs Hamngatan inför påsk. Hon designade också en kjol för det exklusiva modehuset Märthaskolan, som blev mycket populär bland de välklädda kvinnorna på den tiden.

Nu var året 1960, och Elsa gifte om sig med greve Berndt Stackelberg, som bodde på Stensnäs herrgård där han drev jordbruk. Efter några år avvecklades verksamheten, och istället började man producera prefabricerade enfamiljshus. Ett sådant skulle ställas ut på Norrköpingsutställningen, NU64, men något saknades att placera på husets veranda. Då ritade Elsa liggvagnen 31, vilket blev starten på hennes nya karriär som möbelformgivare.

På utställningen var prins Bertil en av besökarna, och det enda han fastnade för var just liggstolen. Han undrade var man kunde köpa den, och Elsa svarade att det gick bra att ta det aktuella exemplaret. Hon kunde göra fler – och det var precis vad hon och Berndt gjorde. De prefabricerade husen övergavs, tillverkningen av utemöbler tog över, och Fri Form bildades.

Test Liggvagn 1 kopiera.jpg

MEDAN ELSA RITADE BYGGDE BERNDT UPP FABRIKEN

SOM TILLVERKADE MÖBLERNA. HAN VAR TEKNISKT ROAD OCH MED HJÄLP AV GÅRDENS SMED TILLVERKADES NYA MASKINER FÖR ATT FÖRENKLA PRODUKTIONEN.

Image.jpg

Pengarna de tjänade användes i början för att rusta upp herrgården till sin forna glans. Elsa hade befälet och såg till att renoveringsarbetet blev precis som hon ville.

Samtidigt frodades Fri Form. Bolaget hade 5–6 fast anställda, men under vinterhalvåret arbetade 15–20 personer i produktionen, de flesta lokala bönder. När våren kom var det dags för dem att återgå till jordbruket, samtidigt som den hektiska perioden började – då skulle produkterna levereras till återförsäljare både i Sverige och internationellt.

Under sommaren arbetade Elsa med att designa nya möbler, och många långa diskussioner fördes om möjligheterna att producera hennes idéer. Kunde man inte bara ändra på vissa detaljer för att förenkla produktionen? Oftast blev det som Elsa ville. Hon hade en bestämd uppfattning om vad som var vackert och estetiskt – annars fick det vara.

Materialvalen var viktiga, och allt skulle vara av högsta kvalitet. Vid inköp av virke och tyger var man mycket omsorgsfull och anlitade endast leverantörer som erbjöd de bästa materialen.

Så var det dags för försäljning Elsa och Berndt packade bilen och gav sig ut på en lång resa genom Europa, där de besökte sina återförsäljare och tog upp nya ordrar. Den stilfulla och karismatiska Elsa var en utmärkt säljare av sina produkter, och resorna blev samtidigt något av deras semestrar. De besökte utställningar, museer och inredningsbutiker, där de hämtade inspiration till nya produkter och modeller.

jan. 30, Dok 2 1.jpg

KLASSISKA UTEMÖBLER OCH
GUSTAF GUSTAFSSON FÖRVALTAR ARVET

I BÖRJAN AV NITTIOTALET ÖVERTOGS FÖRETAGET AV FAMILJEN GUSTAFSSON OCH VERKSAMHETEN FLYTTADE TILL HALMSTAD. IDAG LEDS FÖRETAGET AV GUSTAF GUSTAFSSON MED PASSION FÖR ATT FÖRVALTA OCH FÖRÄDLA ELSAS IKONISKA FORMSPRÅK, FÖR FLERA GENERATIONER FRAMÖVER.

Emblem_grå_eng.png
  • Instagram
  • Facebook

COPYRIGHT © 2023 FRI FORM. FRO FORM ÄGER FULLSTÄNDIGA RÄTTIGHETER TILL SAMTLIGT TEXT- OCH BILDMATERIAL.

bottom of page