top of page
Körsbär vänster_edited.jpg

HON VAR VACKER, ENVIS OCH ORÄDD

ELSA STACKELBERG VAR GREVINNAN SOM ÄLSKADE ATT DANSA,

BUSA OCH OMGE SIG AV VACKRA SAKER. HENNES KREATIVITET

TOG SIG OLIKA UTTRYCK GENOM LIVET OCH NÄR PRINS BERTIL 

UPPTÄCKTE HENNES UTEMÖBLER PÅ NORRKÖPINGSUTSTÄLLNINGEN,

NU64, BLEV DET STARTSKOTTET FÖR FÖRETAGET FRI FORM OCH FÖR ELSA SOM MÖBELFORMGIVARE.

Körsbär höger.jpg
Elsa bild på elsa sida.jpg

ELSA STACKELBERGS LIV ÄR EN SPÄNNANDE OCH FÄRGSTARK HISTORIA

SOM TAR SIN BÖRJAN I OSLO 1929. HON VÄXTE UPP I ETT SMÅBORGERLIGT HEM SOM ENDA BARNET 
OCH VANDE SIG TIDIGT VID ATT LEKA ENSAM OCH UTVECKLA SIN FANTASI. MEN DEN LYCKLIGA OCH TRYGGA BARNDOMEN I NORGE FICK ETT ABRUPT 
SLUT NÄR KRIGET KOM.

Elsa och hennes mor fick fly över gränsen till Sverige.

Så småningom inackorderades hon hos en familj i Uppsala,

där hon gick i skola och till stor del fick klara sig själv.

Men kriget tog slut och familjen återförenades i Oslo.

Elsa började på Konstfack och intresserade sig framför allt för mode, men i och med giftermålet med läkare Kit Colfach blev hon som många andra kvinnor under denna tid, hemmafru.

Elsa wepa hemsida 4x4.webp

Året var 1950 när familjen flyttade till Västervik där Kit fått jobb som överläkare på sjukhuset, men rollen som hemmafru passade inte Elsa i längden. Hennes kreativitet behövde utlopp och hon började göra smycken.

 

Nu hade Elsa verkligen fått blodad tand vad gällde kreativa projekt. Hon skapade en påsktupp, ”Hönebjer”och lyckades övertala NK att ta in den, vilket resulterade i att de innan påsk skyltade med tuppen i alla sina fönster längs Hamngatan. Hon ritade också en kjol, för det exklusiva modehuset Märthaskolan, som blev väldigt populär bland tidens välklädda damer.

Nu var året 1960 och Elsa gifte om sig med greve Berndt Stackelberg som bodde på Stensnäs herrgård där han drev jordbruk. Efter några år avvecklades det och i stället började man producera prefabricerade enfamiljshus. Ett sådant skulle man ställa ut på Norrköpingsutställningen, NU64, men något fattades att placera på husets veranda. Då ritade Elsa liggvagnen 31, som blev starten på hennes nya karriär som möbelformgivare. På utställningen var prins Bertil en av besökarna och det enda han fastnade för var just liggstolen. Han undrade var man kunde köpa den och Elsa svarade att det gick bra att ta det exemplaret. Hon kunde göra fler och det var precis vad hon och Benny gjorde.

De prefabricerade husen övergavs, tillverkningen av utemöbler tog över och Fri Form bildades.
 

dia körsbär liggvagn kvadrat.jpg

MEDAN ELSA RITADE BYGGDE BERNDT UPP FABRIKEN

SOM TILLVERKADE MÖBLERNA. HAN VAR TEKNISKT ROAD OCH MED HJÄLP AV GÅRDENS SMED TILLVERKADES NYA MASKINER FÖR ATT FÖRENKLA PRODUKTIONEN.

De pengar de tjänade användes i början för att rusta upp herrgården till sin forna glans. Elsa hade befälet och såg till 
att renoveringsarbetet blev som hon ville.
 

Samtidigt frodades Fri Form. Bolaget hade 5–6 fast anställda men under vinterhalvåret arbetade 15–20 personer i produktionen, de flesta lokala bönder.

När våren kom var det dags för dem att återgå till jordbruket. Då började också den hektiska period när produkterna skulle levereras till alla återförsäljare i Sverige och internationellt. 

Under sommaren jobbade Elsa med att designa nya möbler, många och långa diskussioner om möjligheten att producera hennes idéer fördes. Kunde man inte bara ändra på vissa detaljer för att få en enklare produktion? Oftast blev det som Elsa ville. Hon hade en bestämd uppfattning om vad som var vackert och estetiskt, annars fick det vara. Materialvalen var viktiga, allt skulle vara av högsta kvalitet. Vid inköpet av virke och tyger var man mycket omsorgsfulla och anlitade bara leverantörer med de bästa materialen. 

Vit alu granit golv.jpg

Så var det tid till försäljning. Elsa och Berndt packade sin bil och gav sig ut på långresa i Europa, träffade alla sina återförsäljare och tog upp ordrar. Vackra Elsa var en utmärkt säljare av sina produkter och resorna blev också något av deras semestrar. De gick på utställningar, museer,  inredningsbutiker och skaffade sig inspiration till nya produkter och modeller. 
 

KLASSISKA UTEMÖBLER

GUSTAF GUSTAFSSON FÖRVALTAR ARVET

RENA LINJER, INGA KRUSIDULLER. DE KLASSISKA OCH STILRENA UTEMÖBLERNA ÄR SOM GJORDA FÖR ETT HERRESÄTE. DE FÖR MED SIG EN FLÄKT AV DET GODA LIVET, VILKET ÄR DEN FÄRGSTARKA GREVINNAN STACKELBERGS  ARV TILL KOMMANDE GENERATIONER.

I början av nittiotalet övertogs företaget av familjen Gustafsson och verksamheten flyttades till Halmstad. I dag leds företaget av Gustaf Gustafsson, hans passion är att förvalta och förädla Elsas ikoniska formspråk, för flera generationer framöver. 


bottom of page